ARS REGIA



Mason Slots to niezwykle interesujące kasyno internetowe, które jest na rynku od 2020 roku. Dzięki temu wszyscy użytkownicy mogą mieć pewność, że serwis działa zgodnie ze wszystkimi najnowszymi technologiami – na czele z mobilną rozgrywką. Właścicielem kasyna jest N1 Interactive Ltd, czyli jeden z największych dostawców serwisów z grami hazardowymi na świecie. Firma ma pod sobą kilkadziesiąt popularnych i licencjonowanych kasyn internetowych. Każdy serwis ma spełniać konkretną funkcję i dopasować się do oczekiwań swoich odbiorców. W Mason Slots bardzo ważną rolę odgrywają
sloty online, które stanowią blisko 90% wszystkich gier.

Wybierając ten serwis hazardowy, każdy może mieć pewność, że znajdzie praktycznie wszystkie największe światowe hity. Odpowiada za to polityka nawiązywania współpracy z niemal każdym topowym dostawcą oprogramowania. Wśród największych udostępniających swoje tytuły w Mason Slots można wyróżnić:

i wiele innych. Wszystkich dostępnych gier jest tak dużo, że trudno byłoby je jednoznacznie sklasyfikować. Dostęp do tak dużej bazy największych producentów to zapewnienie regularnych premier. W ciągu miesiąca biblioteka gier może powiększyć się nawet o kilkadziesiąt nowych gier.

Na szczęście każdy gracz może skorzystać z oferty powitalnej, która podwoi jego pierwszą wpłatę, dając dwa razy więcej czasu na zabawę przy jego ulubionych grach. Do odebrania jest nawet 300 euro i 100 darmowych spinów. Po wykorzystaniu tej oferty użytkownicy mogą odbierać nieco mniejsze, ale odnawiające się premie pieniężne i darmowe spiny, dzięki czemu cały czas mogą bawić się z obniżonym ryzykiem przegranej. W końcu potencjalna utrata środków bonusowych nie napawa aż takim strachem.

W³odzimierz Lengauer, Krystyna Stebnicka

Empedokles i jego "Katharmoi"

Poeci filozofowie

Od pierwszego momentu pojawienia siê poezji w Europie odznacza siê ona imponuj±c± samowiedz±. Rozpoczynaj±c s³ynny „katalog okrêtów” powiada Homer, ¿e tylko Muzy wszystko widz± (a wiêc – wiedz±) a ludzie „s³ysz± wie¶ci”. Ma tu na my¶li poeta wie¶ci szczególnego rodzaju, raczej s³awê i opiniê, jak± bohaterowie zyskuj± u potomnych (kleos) ni¿ zwyk³e s³owa opowiadane o ludziach. Gdy mówi jednak „my za¶ nie wiemy na pewno nic, tylko wie¶ci s³yszymy” (Iliada, II 486 w przek³adzie Ignacego Wieniewskiego), ma na my¶li poetów i sam siê do nich zalicza wtr±caj±c niewielkie s³ówko „my”. S³awa ludzi rozbrzmiewa bowiem w pie¶niach aojdów, którzy pozostaj± w cudownym zwi±zku ze ¶wiatem bogów. I Homer, i Hezjod zawdziêczaj± swój dar Muzom. Autor Prac i dni dobitniej jeszcze ni¿ twórca Iliady podkre¶la, ¿e to one w³a¶nie kaza³y mu „pie¶ni uk³adaæ wspania³e” (w. 659).

W XXII pie¶ni Odysei Femios b³agaj±c o ¿ycie w czasie rzezi zalotników mówi do Odysa:

Zaprawdê nikt mnie nie uczy³, lecz w sercu moim te pie¶ni

Zaszczepi³ bóg, a ja wszystkie chcê c¿ wy¶piewaæ jak bogu

(ww. 356-357 w przek³adzie Józefa Wittlina)

Homerowy aojdos jawi siê tu jako po¶rednik miêdzy ¶wiatem bogów (wiedz±cych) i ludzi (¿yj±cych bez wiedzy, skazanych na wie¶ci), jako depozytariusz wiedzy, któr± otrzymawszy od bogów ma ludziom przekazaæ. Odys darowuje ¿ycie ¶piewakowi z Itaki i nazywa go polyphemos. Mo¿na ten przymiotnik rozumieæ po prostu jako s³awny (od pheme – „s³awa” a raczej „to, co siê mówi”) i tak zrozumia³ go Józef Wittlin pisz±c o Femiosie jako „pie¶niarzu nad pie¶niarzami”. Bli¿szy prawdy jest jednak Jan Parandowski oddaj±c epitet aojda w tym miejscu przez wyra¿enie „pie¶niarz pie¶niami bogaty”. Okre¶lenie to jest w istocie trudniejsze jeszcze do oddania w jakimkolwiek jêzyku wspó³czesnym. Trzeba bowiem pamiêtaæ, ¿e tak Pindar nazywa swoj± pie¶ñ (Isthm. 8, 58) a Parmenides mówi o drodze, na któr± sam wst±pi³ (albo raczej ponios³y go zaczarowane rumaki prowadzone przez boginie), by dotrzeæ do Prawdy. Zdaje siê, ¿e Parmenidesa, pie¶ñ Pindara i postaæ Femiosa ³±czy jedno – zwi±zek z poezj±, która jest zarazem jedyn± wiedz± dostêpn± ¶miertelnym (czyli tym samym, co w przytaczanym wy¿ej miejscu Iliady Homer nazywa kleos).

W wypadku Homera wszystko wydaje siê jasne: dar bogów, jakim poeta rozporz±dza g³osz±c kleos czy pheme to inaczej „sztuka s³odkiego ¶piewu”, o której mówi siê w pañstwie Feaków. Zwykle tak w³a¶nie, jak w królestwie Alkinoosa, po uczcie (Odyseja, pie¶ñ VIII) ¶piewak taki, jak Demodokos siêga³ po formingê i gdy biesiadnicy oddawali siê piciu wina, on rozpoczyna³ „pienie, którego s³awa w szerokich jest znana niebiesiech”.

nastêpna »


Strony:

Do druku